Filtry aktualności

Dlaczego firma kurierska doliczyła dopłatę do przesyłki?

Autor:
Dlaczego firma kurierska doliczyła dopłatę do przesyłki?

Dopłata do przesyłki kurierskiej

Dokonałeś zamówienia usługi kurierskiej przez internet i po jakimś czasie otrzymałeś wezwanie do dokonania dopłaty?

W ostatnich dwóch latach firmy takie jak DPD, DHL, Fedex, Geis , In Post czy Poczta Polska  dokonały dużego zaostrzenia weryfikacji przesyłek kurierskich pod kątem ich wagi oraz kształtów. Każda z firm kurierskich ma inne warunki dotyczące przewozu przesyłek i parametrów jakim powinny odpowiadać. Zadajemy sobie sprawę iż naszym klientom sprawie wiele problemów odnalezienie się w różnicach regulaminowych  poszczególnych firm kurierskich.

Poniżej zamieszczamy opis elementów mających wpłaty na cenę przesyłki oraz jakie z nich są brane pod uwagę przy weryfikacji.

 

1.    Waga przesyłki

 Każda firma kurierska przy weryfikacji przesyłki operuje dwoma rodzajami wagi : rzeczywistą i gabarytową.

a)      Waga rzeczywista odpowiada jej faktycznej wadze wraz z opakowaniem.

b)     Waga gabarytowa inaczej zwana tez wolumneryczną przesyłki odzwierciedla jej objętość. Jest ona obliczana na podstawie wymiarów paczki, a głównym celem takiego wyliczenia jest określenie ile przesyłka zajmie miejsca w samochodzie kuriera. Lekka przesyłka o dużych gabarytach może zajmować więcej przestrzeni ładunkowej niż niewielka paczka, ale o dużej wadze. Np. porównajmy wagę rzeczywistą oraz objętościową kartonu z rowerem, gdzie średnia waga oscyluje w okolicach 11-15 kg oraz paczki o gabarytach pudełka od butów, gdzie znajdują się metalowe nakrętki i wadze +/- 25 kg. Do wyceny zawsze pod uwagę brana jest większa waga. Obliczenia wagi wagi gabarytowej dokonujemy poprzez pomnożenie jej 3 wymiarów (długości, szerokości, wysokości) i podzielenie wyniku przez określoną wartość, która może się nieco różnić w zależności od wybranej firmy kurierskiej.

  • DHL / 4000
  • UPS / 5000
  • DPD / 6000
  • FedEx / 6000

 

Przykład obliczenia wagi gabarytowej dla firmy DHL:

  • Waga rzeczywista: 2 kg
  • Waga gabarytowa: 120 cm x 100 cm x 22 cm / 4000 = 66 kg

 

 2.    Kształt przesyłki

 Kolejnym istotnym parametrem, mającym bezpośredni wpływ na cenę przesyłki jest jej kształt, czyli w co i jak jest zapakowana. Zawsze najtańsze w nadaniu będą przesyłki w kartonie o kształcie prostopadłościanu, lub ewentualnie tzw. foliopaki kurierskie.

Natomiast każda paczka, która nie jest prostopadłościanem stanowi tzw. niestandard i podlega dodatkowej opłacie. Spowodowane jest to tym, iż sortowanie takiej przesyłki musi odbywać się ręcznie, tzn. nie może przemieszczać się ona na automatycznym sorterze, gdyż jej nierówne boki powodują zacinanie się rolek, po których przemieszczają się paczki w  sortowni. Każde takie wstrzymanie pracy sortera, na którym przemieszcza się co godzinę kilkadziesiąt tysięcy przesyłek, powoduje drastyczne zwiększenie kosztów obsługi.  

 

Przykłady paczek niestandardowych:

  • rower owinięty w folię stretch
  • materac owinięty w folię stretch
  • walizka, torba owinięta w folię stretch
  • paczka zawierająca luźne lub ciężkie elementy;
  • paczka mająca nierównomiernie rozłożoną masę;
  • paczka umieszczona w luźnym opakowaniu;
  • przesyłka składająca się z kilku połączonych ze sobą opakowań.
  • wszystko co ma nieregularne kształty, jest owalne, wypukłe lub z wystającymi elementami
  • ciężka przesyłka  (np. powyżej 30 kg);
  • przesyłka bardzo długa (powyżej standardów dla większości paczek);
  • oznaczana „góra/dół”, co nie pozwala obracać paczki;
  • przekracza wymiary dozwolone dla standardowych paczek.

 

  3. Dlaczego wezwanie do dopłaty otrzymuje dopiero po doręczeniu przesyłki

Należy pamiętać , iż weryfikacja przesyłki następuje najczęściej w sortowni danej firmy kurierskiej, czyli przewoźnika. Nigdy nie dokonuje tego kurier odbierający ani doręczający przesyłki, gdyż nie mają oni wglądu w dane wprowadzone przez nadawcę w zleceniu. Stąd tez samo odebranie paczki przez kuriera nie oznacza iż nie będzie ona podlegać dopłacie. Przewoźnicy zastrzegają sobie takie prawo poprzez umieszczenie stosownego zapisu w regulaminie, który jest każdorazowo akceptowany przez klienta przed nadaniem paczki.

 

Może Cie zainteresować